Két év után kiderült, mik a home office intézményének tapasztalatai

Több mint két év telt el a pandémiai megjelenése óta; ez idő alatt a vállalati és HR vezetők jelentős ismeretanyagra tehettek szert azzal kapcsolatban, hogyan hat a munkavállalókra a kényszerű vagy lehetővé tett otthoni munkavégzés.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem csak szektoronként, de egyénenként is változó a home office fogadtatása; egyesek számára a szükséges rossz, mások régóta vágytak az otthoni munkavégzés lehetőségére. Sőt, ma már inkább úgy gondolhatjuk, hogy elsősorban a munkavállaló személyiségétől függ, hogy javára válik az új intézkedés, vagy inkább fékezi a hatékony munkavégzésben.
Mindeközben a munkáltatók is rájöttek, hogy a csökkentett irodai jelenlét akár jelentős megtakarítást eredményezhet. Mindemellett hasznosítható mennyiségű szabadidő szabadul fel az ingázás elmaradásával, ennek köszönhetően az életminőség is javulhat. Ez azért is fontos, mert a dolgozói elégedettség egyik legfőbb alapkövévé és a munka-magánélet egyensúly lépett elő. Ha a munkáltatók ilyen módon csökkenteni tudják a fluktuációt, az esetben jelentős versenyelőnyre tehetnek szert.
Ugyanakkor nem szabad úgy beállítani az otthoni munkavégzés intézményét, mint aminek kizárólag pozitív oldala van. 2020 tavaszán sok szektorban a kikényszerített otthoni munkavégzés olyan jellegű változásra kényszerítette a munkavállalókat és a munkáltatókat, amelyre nem voltak felkészülve. Felszínre kerültek azok a működésbeli problémák, amelyek kétségkívül a pandémia előtt is léteztek, de könnyebben elpalástolhatók voltak néhány látszatintézkedéssel.
A problémák felszínre törése azoknál a cégeknél lehetett a leginkább látványos, ahol alapvetően hiányzott az együttműködés kultúrája és a csapatszemmel. A hierarchikusan felépített működési szálak egyszerűen meglazultak vagy megszakadtak fizikai jelenlét nélkül. Ha egy vezető hatóereje jellemzően a fizikai jelenlétében mutatkozott meg, a csapat működése kérdésessé vált. Mindennek különböző súlyossági szintje és lenyomata volt megfigyelhető a különböző cégeknél; egyesesetekben dolgozói fegyelmezetlenségben mutatkozott meg, máshol a rendes működés került veszélybe.
HR vezetők szerint a munkáltatók és a munkavállalók együttműködése is szükséges a sikeres otthoni munkavégzés biztosítása érdekében. A munkáltatók elsősorban a technikai felszereltség és a világos folyamatok biztosítása által járulhatnak hozzá az eredményesség növeléséhez. Az alacsony költségvonzattal rendelkező szoftveres fejlesztések mellett érdemes lehet hangsúlyt fektetni a munkavállalók jobb felszerelésére, ilyen módon javítva a hatékonyságukat; a társított monitorok, a jobb internetkapcsolat vagy a laptopok memóriabővítése olyan lehetőség, ami relatív alacsony költségvonzat mellett képes segíteni a dolgozók munkáját.
A munkavállalók legfőbb legfontosabb teendője abban mutatkozik meg, hogy biztosítani tudják maguknak a zavartalan munkavégzéshez szükséges körülményeket. Ennek fontos része az időrabló pótcselekvések mellőzése, valamint a jó fizikai és pszichikai állapot biztosítása.
EZ IS ÉRDEKELHET:
- WordPress weboldal karbantartás lépésről lépésre
- Stresszoldás egyszerűen kirándulással, túrázással
- Kik a rendszergazdák? Hogyan segítik az irodai környezet működését?
- Hogyan tudhatod meg, hogy a telefonod kémkedik -e utánad?
- 9 ok, amiért VPN használata fontos lehet mindenkinek
- Otthoni szerver építés lépésről lépésre
- Mi is pontosan az otthoni szerver és miért érdemes használni